
DÍLNA VODA
Ve dnech 28. a 29. dubna 2025 se studenti tercie zúčastnili tematické dílny s názvem VODA, která byla zaměřena na poznávání vodních ekosystémů a praktické badatelské aktivity.
První den se studenti vydali do terénu v lokalitě Dlouhý Most, kde na sedmi stanovištích pozorovali a určovali rostliny i živočichy, kteří se v těchto prostředích vyskytují. V rámci terénního výzkumu odebírali vzorky vody z místních rybníků a potoka pro následnou analýzu, a sbírali také zástupce rostlin. Během vycházky do Veseckého údolí procházeli rozmanitými ekosystémy tekoucích i stojatých vod. Cestou sledovali tok Lučního potoka, který protéká významným přírodním územím zařazeným do evropské soustavy ochrany přírody Natura 2000, a došli až k Veseckému rybníku, kolem něhož vede naučná stezka, jež informuje o přírodních zajímavostech a ekosystémech v okolí této vodní plochy.
Druhý den tematické dílny pracovali studenti ve škole ve čtyřech pracovních týmech, rozdělených podle přírodovědných oborů: geografie, biologie, fyziky a chemie. Každá skupina zpracovala své téma a připravila prezentaci, kterou následně představila spolužákům i vyučujícím.
- Geografická skupina se zaměřila na problematiku záplav a povodní – zkoumala jejich příčiny, dopady a význam pro hospodaření s vodou v krajině.
- Biologická skupina připravila prezentaci o zástupcích rostlin a živočichů, které studenti pozorovali během přírodovědné vycházky. Své poznatky doplnila fotografiemi a výstavkou některých nalezených druhů.
- Fyzikální skupina představila základní fyzikální vlastnosti vody a názorně demonstrovala jednoduché pokusy s výkladem principů – koloběh vody v přírodě, povrchové napětí a polaritu molekuly vody.
- Chemická skupina provedla ve školní laboratoři chemickou analýzu odebraných vzorků vody. Studenti zjišťovali hodnoty pH, obsah dusičnanů a fosforečnanů, a ve své prezentaci objasnili také chemickou podstatu molekuly vody, včetně její struktury a vlastností.
Tematická dílna byla pro studenty cennou příležitostí propojit teorii s praxí – pracovali ve skupinách i samostatně, v terénu i ve škole, a výsledky své práce zpracovali do prezentací, které si navzájem představili a zhodnotili. Aktivita podpořila nejen jejich přírodovědné znalosti, ale také schopnost spolupracovat, analyzovat informace a prezentovat své poznatky před ostatními.
Fotografie naleznete zde.
profesorka Alena Šáfrová